Wednesday, April 8, 2009

Suara Dari Dua Bukit

Akhirnya para pengundi di dua bukit telah membuat keputusan pihak manakah yang mereka lebih yakini untuk terus diberikan amanah kepimpinan. Akhirnya dua bukit ini telah dengan jelas menolak kepimpinan yang masih dalam 'denial syndrome' dan masih terus lena dalam sistem korup mereka.

Akhbar hari masih cuba memberikan gambaran bahawa keputusan pilihanraya ini adalah keputusan status quo. Status quo apakah jika majoriti yang diperolehi di dua bukit adalah lebih daripada PRU lepas? PR telah menang walaupun terpaksa berdepan dengan jentera pilihanraya parti pemerintah dan semua 'big guns' yang telah turun membantu dalam pilihanraya ini.

Terdapat banyak perkara yang boleh disimpulkan dari kemenangan PR ini. Nampaknya kemasukan semula Tun Mahadhir dalam UMNO dan kemunculannya dalam kempen pilihanraya tidak memberikan sebarang kesan kepada pihak lawan. Juga rakyat nampaknya menolak kepimpinan baru UMNO yang pada mereka tidak jauh berbeza atau mungkin lebih teruk daripada rejim dahulu.

Suara yang paling kuat datang dari Bukit Gantang yang dengan jelas gemanya menyokong 'mohon derhaka'. Walaupun berbagai tuduhan dilemparkan seperti beliau ada 'affair' sehinggalah kepada perkara-perkara kecil seperti beliau tidak mempunyai Ir, Hang Jebat moden ini telah membuktikan bahawa beliau adalah pejuang hak rakyat. Majoriti yang bertambah itu adalah bukti sokongan padu rakyat kepada MB dan MP ini. Gema dari bukit ini mungkin telah sampai ke Kuala Kangsar, dan ianya akan terus bergema kerana suara itu adalah suara rakyat yang telah dinafikan hak mereka.

Di Bukit Selambau, walaupun ketokohan S Ganesan dilihat melebihi S Manikumar, namun rakyat terus bersuara menolak calon MIC ini. Jelas rakyat telah muak dengan satu parti yang dipimpin begitu lama oleh seorang yang masih beranggapan bahawa beliau masih diperlukan oleh kaum India, dan masih tidak ingin memahami isyarat yang telah diberikan oleh kaumnya untuk beliau berundur. Apapun, kebingitan dari suara dua bukit ini akan menjadikan penghuni Putrajaya mungkin tidak tidur lena, dan mungkin terus menghilangkan senyum bekas penghuni Putrajaya yang beranggapan kemasukannya semula dalam UMNO akan dapat mengubah segala-galanya.

Malangnya, PR tidak mampu untuk merubah status quo di Batang Ai. Raja Brooke moden ini begitu sukar digugat dan akan melakukan apa saja bagi mengekalkan kekuasaannya. Climate politik di Sabah dan Sarawak begitu sukar diubah. Walau bagaimanapun, semoga penduduk di Batang Ai akan mendapat bekalan air bersih sebagaimana yang dijanjikan. Semoga anak-anak mereka tidak akan berterusan berjalan ke sekolah berkaki ayam seperti sekarang. Walau bagaimanapun, ada baiknya para pengundi di Sabah dan Sarawak mengambil sedikit iktibar dari lelucon di bawah ini dalam menilai politikus mereka.
___________________________________________________________________

A politician was campaigning in a rural area. Outside a ramshackle house, he saw a young man milking a cow. He approached the man, ready to make his pitch for a vote.

Just as he was getting started, an old man called from inside the house. "Luke, get in the house. And who is that guy you're talking to?" "Says he's a politician, Pop," Luke said.

"In that case, you'd better bring the cow inside with you."




No comments:

 

blogger widget
Touchsmart PC