Monday, December 31, 2012

Mengingati Ayah

Pada 31 Disember 2012, genaplah 4 tahun saya kehilangan seorang ayah. Seorang yang mempunyai wawasan yang tinggi, seorang yang memandang jauh ke hadapan dan seorang pejuang pendidikan agama. 


Rasanya seperti baru semalam Ayah melihat kami dari jauh semasa kami bermain-main di padang sekolah Naim di Langgar. Kemudian kami akan dipanggil oleh Ma untuk makan malam, sebelum masuk waktu Maghrib.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah balik dari pasar dengan membawa buah tangan ala kadar, sama ada jagung rebus atau kuih-kuih untuk kami. Dan kami akan menyambut Ayah balik dari pasar dengan penuh harapan.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah balik dari menjual berbagai barangan seperti ubat-ubatan, batu permata dan lain-lain hingga ke merata tempat, semuanya bagi menyara keluarga yang besar ini.

Rasanya seperti baru semalam kami mengikut Ayah bersolat hariraya di Tapang. Kemudiannya kita akan ke kubur Tok Ayah dan Wa, di mana Ayah akan terkumat-kamit membaca surah-surah sambil mencabut lalang dan rumput di atas kuburan mereka.

Rasanya seperti baru semalam mengikut Ayah ke pejabat Persatuan Ibubapa Mengajar Anak-Anak Membaca AlQuran di Jalan Pengkalan Chepa, di mana Ayah akan berbincang dengan orang-orang di pejabat itu tentang langkah-langkah memastikan anak-anak dapat menguasai bacaan alQuran dengan baik.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah datang menjenguk kami di sekolah Maahad Muhammadi bagi memastikan kami belajar dengan tekun. Kekerapan Ayah menjenguk kami di sekolah menjadi buah mulut guru-guru kerana ini tidak dilakukan oleh ibubapa lain. Baru-baru ini semasa bercakap dengan Cikgu Asmak melalui telefon, perkara yang disebut-sebutnya ialah sikap Ayah yang selalu melawat kami di kelas, walaupun agak kepenatan mengayuh basikal.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah merenung jauh bila kami berdua serentak mendapat tawaran ke Kolej Islam Klang. Mungkin Ayah memikirkan bagaimana untuk mencari sumber kewangan bagi membiayai kos ke Kolej nanti.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah begitu bangga menghantar kami ke Kolej Islam dan menyebut nama abang-abang dan kakak-kakak yang pernah belajar di situ di hadapan ibubapa yang lain. Ayah nampak begitu bangga dengan 'harta-harta' ini.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah gigih mengajak anak-anak kampung belajar di sekolah agama. Semasa zikra setahun pemergian Ayah, Arif yang Ayah masukkan ke Maahad Muhammadi dulu sekali lagi bercerita tentang betapa beliau menghargai jasa Ayah yang menjadikannya seorang 'manusia'. Memang Arif menjadi seorang yang berjasa, seperti Ayah kerana dia adalah seorang guru, satu karier yang Ayah memang galakkan. Begitu juga dengan Min yang sekarang ini menabur bakti untuk anak-anak di kawasan taman perumahannya.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah menyambut kami pulang ke Kota Bharu dengan senyuman, dan Ayah akan menghantar kami di luar rumah untuk kembali ke KL dengan iringan bacaan doa dan ayat-ayat yang bacakan hinggalah kami menaiki kereta untuk meneruskan perjalanan.

Rasanya seperti baru semalam melihat Ayah terlantar, dan kami akan balik hampir setiap bulan bagi menjenguk Ayah, melayan semua permintaan Ayah dan mengurut-urut badan Ayah. Rasanya seperti tidak puas kami melayan keinginan Ayah di masa Ayah sihat, seperti minat Ayah kepada jam, batu permata dan pakaian.

Rasanya seperti baru semalam Ayah berkata 'La, jangan tinggalkan Ayah' pada tengahari Ayah meninggalkan kami, kata-kata yang akan terpahat dalam diri ini hingga ke akhir hayat.

Semoga Ayah redha dengan kami semua.



7 comments:

Azim said...

Al-Fatihah untuk Ayoh..
Terima kasih Ayah share semua ni..
Kita rasa banyak lg kita tak meluangkan masa dengan Ayah.. asyik berjauhan..
Semoga Ayoh ditempatkan di kalangan mereka yang soleh di makam yg tertinggi..

Anak Timur Laut said...

Itulah kitaran hidup, Azim. Semua orang akan menghadapinya

iş elbiseleri said...

iş elbiseleri

binturlu said...

Medya ve tanıtım alanında hizmet vermekte olduğumuz ve firmamızın kuruluş yeri olan güzel şehrimizde Bursa web tasarım ve tanıtım konusunda bir marka olmayı hedefliyoruz.

antalya transfer said...

antalya transfer cheap transfer

istanbul evde fizik tedavi said...

Bursa Web Tasarım - iskenderun çiçekçi - istanbul evde fizik tedavi

orhangazi haberleri said...

Bursa Web Tasarım - iskenderun çiçekçi - istanbul evde fizik tedavi- orhangazi haber

 

blogger widget
Touchsmart PC