Sunday, June 28, 2009

Fi RihabilLaah

Nampaknya Jun ni tidak begitu produktif menulis, terutamanya bila sekarang ini telah mula involved dengan projek ECER. Banyak masa ditumpukan untuk lebih memahami projek ini. 'Alaa kulli hal, semoga projek ini akan menjadi kenyataan, dan bukannya modal mainan politik sahaja.

Telah lama ingin menulis tentang tajuk ini, dan nampaknya baru sekarang ada peluang. Walaupun isu ini dah agak lama, tapi mungkin boleh dikongsi beberapa catatan di sini.

(i) Kematian 1


Beberapa minggu lepas, dunia Islam bersedih dengan kehilangan seorang tokoh dakwah Islam, Syeikh Dr Fathi Yakan, iaitu pada 13 Jun. Tokoh agong ini telah menghabiskan hayatnya untuk menyedarkan umat ini kembali kepada menghayati dan memahami Islam. Pada usia 76 tahun, beliau telah menghabiskan hayatnya untuk dakwah islamiyyah dan telah mengarang lebih dari 35 buah buku.

Syeikh Fathi Yakan, yang mempunyai ijazah master dalam bidang kejuruteraan dan Ph.D dalam bidang pengajian Islam dan Bahasa Arab ini, banyak menghasilkan buku yang menjurus kepada pentarbiyahan generasi muda Islam. Beliau berkeyakinan bahawa golongan pemuda adalah agen perubahan kepada daulah Islamiyyah. Beliau juga pernah berkata bahawa "Pemuda ialah sebuah tenaga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam. Tetapi orang lain telah mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia. Sesungguhnya manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda dan pemudi tetapi mereka ini hanyalah kosong, hanyut dan terbiar." Beliau berkeyakinan bahawa para pemuda dan pemudi Islam adalah asset Islam yang harus dibangunkan dan diperkuatkan dengan semangat dan nilai-nilai Islam

Buku-buku hasil tulisan beliau seperti 'Apa ertinya intima' saya dengan Islam' dan beberapa buku lain adalah merupakan rujukan biasa di dalam usrah bagi aktivis '80an dahulu. Betapa banyak jasa yang beliau taburkan dalam mendidik generasi muda yang sekarang ini menjadi tonggak kepada perjuangan Islam di setiap pelusuk dunia, termasuk Malaysia. Semoga kesan pentarbiyahan Syeikh ini akan menjadi satu amal jariyahnya dalam beliau menghadap Ilahi nanti.

Dunia Islam telah kehilangan satu persatu para pejuangnya, terutamanya golongan awal yang terdidik dalam era 40an dan 50an. Kita hanya mempunyai beberapa nama seperti Syeikh Yusof Qardhawi, Mahdi Akef dan beberapa nama lain. Semoga kita nanti tidak akan ketandusan golongan pelapis dalam membawa panji Islam ini.

(ii) Kematian 2
Beberapa hari sebelumnya, terima satu mesej dari anak saya di Kaherah berbunyi "Ayah, ada berita sedih. Semlm 5 kawan kita accident, seorang meninggal, seorang koma, seorang patah2, 2 lagi sehat."

Sebenarnya agak jarang anak lelaki saya ini menghantar mesej, dan biasanya hanya bila ada special occasions seperti sebelum exam dan sebagainya. Biasanya dia lebih selesa communicate dengan umminya (mungkin seorang anak lelaki lebih rapat dengan ibunya). First impression yang saya dapat dari mesej ini ialah beliau mungkin begitu terkesan dengan kejadian tersebut, dan mungkin yang terlibat itu adalah kawan yang rapat dengan beliau. Jadi pada malamnya, saya melayari internet dengan dua tujuan; untuk mengenali lebih dekat pelajar yang terlibat dan juga untuk melihat circle of friends anak saya ini, sama ada dengan golongan pembawa kasturikah (hamilul miski) ataupun peniup api.

Melihatkan kepada entries bloggers pelajar perubatan Mesir yang saya baca, tidak dapat dinafikan yang pelajar ini, Ammar Zulkifli adalah satu permata di kalangan kawan-kawannya. Semua cerita tentang anak ini adalah tentang kebaikan yang dilakukannya dan betapa semua kehilangan seorang sahabat yang begitu banyak berbakti kepada batch mereka.

Setelah membaca entries dalam blog Ammar, ternyata anak muda ini adalah seorang yang begitu terdidik dan dalam usia yang begitu muda, beliau telahpun amat fokus dalam hidupnya. Kata-katanya seperti 'melihat dunia dari jendela akhirat' amat menyentuh hati orang tua ini. Tidak ada satupun entrynya yang berbentuk merapu dan orang tua ini telahpun membaca hampir semua entrynya bagi mengutip sedikit mutiara dari anak muda ini. Contohnya, anak muda ini, seorang 'budak daghak' yang menghabiskan sekolah rendahnya di Kota Bharu dan menengahnya di Perlis, tidak sedikitpun kagum dengan semua 'construction marvels' di Dubai dan beliau melihatnya dari perspektif yang begitu berbeza sebagai seorang anak muda yang terdidik. Melihatkan kepada entry ini, saya yakin yang rehlah anak saya bersama Allahyarham tahun lepas ke Jordan, Syria dan Turki tahun lepas adalah satu rehlah tarbawiyyah (even though I'm not very sure about your recent Europe trip, Azim, but hopefully it was one). Entry anak muda ini tidaklah banyak, tapi begitu berkualiti dan patut dihayati. Beruntunglah seorang ibu yang melahirkan seorang anak seperti ini. Tapi Allah lebih menyayangi anak ini, dan lebih dahulu menjemputnya menuju kerehatan abadi setelah menghabiskan usia mudanya yang singkat tapi padat dengan perjuangan dan keimanan. (Terdapat juga beberapa entry yang tidak pula diceritakan oleh anak saya)

(iii) Melihat Diri

Syeikh Fathi Yakan telahpun pergi meninggalkan kita, tetapi tarbiyah yang ditinggalkan perlu terus dihayati dan dihidupkan. Orang tua ini, yang sentiasa membaca buku-buku Syeikh Fathi Yakan di masa mudanya, akan melihat kembali karya-karya syeikh ini bagi mendapat satu refreshment di hujung-hujung usia ini.

Anak-anak perubatan di Mesir juga mungkin telah kehilangan satu asset yang selama ini menjadi panduan dan tali pengerat di kalangan mereka. Orang tua ini juga mungkin perlu belajar sesuatu dari tulisan anak muda seperti Ammar ini yang terbukti telah menghabiskan usia beliau yang singkat tapi cukup bermakna dan bermanfaat.

Semoga mereka berdua dimasukkan dalam golongan para anbia', para solihin, para syuhada' dan para muqarrabin. Benarlah bahawa usia bukanlah dikira dengan hari-hari yang kita lalui, tetapi adalah dikira dengan buah-buah yang dihasilkan dari hari-hari yang dilalui itu.
'

3 comments:

Abdul Azim said...

Ayah jangan ambil hati ye kita selalu bgtahu umi macam2.. biasalah ayah secara 'psychology' nya anak lelaki lebih rapat dgn umi n anak perempuan lebih rapat dgn ayah.

InsyaAllah ayah rehlah kita bersama arwah thn lps dan rehlah ke europe ada mesej2 tarbawi yang kita dpt kutip sepjg permusafiran.

Kita rindu sahabat bernama Ammar itu. Semua orang rindu akannya. Dia seorang sahabat agung. Kehilangannya terasa. Yg post ada polis tu kita terlupa nak bgtahu ayah, lagipun xde ape2 sebenarnya. Just setakat polis nak tengok akad rumah sewa. Panggil kawan2 sebab takut org2 tu menyamar jadi polis. Ayah jangan risau ye.

ayah said...

Salam Azim. Ayah langsung tak ambik hati. Ayah lagi risau dan ambik hati kalau anak2 langsung tak dengar cakap both parents.

A father is like that, as hard as rock outside but as soft as silk inside. You will know when you become a father yourself.

dariana said...

AbgD ikut terharu..pemergian dr fathi dan amat terharu menatap pemergian ammar itu. kullunafs dzaiiqatulmaut.inna lillahi wa inna ilahi raaji'uun...mereka dijemput Allah lebih awal membawa kemurniannya.yg ini dah cukup menyentuh rasa:
Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat...melihat dunia dari jendela akhirat.
ta'ziah buat ayahbondanya dan al-fatihah.. Allahummaghfirlahu warhamhu..

 

blogger widget
Touchsmart PC