Saturday, May 23, 2009

Rakyat Hakim Negara

Ungkapan ini begitu masyhur lebih sepuluh tahun lepas semasa isu pemecatan dan penghukuman ke atas DS Anwar Ibrahim. 10 tahun lepas kita telah melihat bagaimana institusi kehakiman begitu dipandang rendah oleh umum dan nampaknya persepsi itu tidak banyak berubah hinggalah sekarang.

Kemandulan institusi kehakiman ini telahpun bermula lebih 20 tahun lepas dengan isu pemecatan Tun Salleh Abas dan beberapa orang hakim Mahkamah Agong. Kita juga telah menyaksikan bagaimana insistusi kehakiman terus menghadapi krisis dengan isu tuduhan rasuah melibatkan hakim-hakim, isu percutian Ketua Hakim Negara dan seorang peguam terkemuka dan isu video VK Lingam yang terus mencacatkan pandangan masyarakat kepada institusi kehakiman.

Suatu masa dulu, institusi kehakiman Malaysia adalah dipandang tinggi dan di antara yang terbaik di kalangan negara Commonwealth. Tetapi imej itu telahpun lama terkubur. Malaysia tidak lagi mempunyai dan mengeluarkan hakim-hakim yang berkaliber dan dihormati seperti Tun Suffian, Tun Salleh Abas dan Eusoffe Abdool Cader. Walaupun saya bukan mempunyai latarbelakang undang-undang, tetapi dulunya saya begitu berminat membaca 'written judgements' hakim-hakim terkemuka seperti Tan Sri Eusoffe Abdool Cader, Datuk George Seah, Tun Suffian dan lain-lain yang begitu menarik, tetapi minat itu telah lama hilang disebabkan kredibiliti hakim-hakim sekarang yang boleh dipersoalkan.

Dalam isu Menteri Besar Perak, keputusan Mahkamah Rayuan adalah sesuatu yang tidak memeranjatkan, dan mungkin juga keputusan Mahkamah Persekutuan nanti juga boleh dijangkakan. Lihatlah kepada senarai hakim-hakim Mahkamah Persekutuan, dan mengharapkan sesuatu yang memihak kepada rakyat nanti dengan keputusan mahkamah tertinggi nanti mungkin hanya satu mimpi di siang hari.

Bagi saya, ungkapan 'Rakyat Hakim Negara' adalah begitu relevan kepada kemelut politik Perak sekarang. Biarlah rakyat yang menentukan siapa yang mereka inginkan sebagai Menteri Besar mereka dan biarlah mereka yang menjadi hakim yang menentukan pemimpin mereka. Keputusan siapa Menteri Besar kepada rakyat Perak tidak sepatutnya ditentukan oleh Augustine Paul, Zaki Tun Azmi atau Ariffin Zakaria atau lain-lain hakim Mahkamah Persekutuan.

Pada tahun 1995, calon BN, Dato' Lee Chong Meng telah diisytiharkan oleh mahkamah sebagai pemenang kerusi Bukit Bintang, dan seterusnya beliau telah dikenali sebagai 'wakil mahkamah' dan bukannya 'wakil rakyat'. Kita tidak mahu Dato' Zambry juga nanti digelar 'Menteri Besar mahkamah' dan bukannya Menteri Besar rakyat Perak.

Biarkan rakyat menentukan nanti kerana mereka adalah hakim yang akan memberikan keputusan muktamad yang tidak boleh dipersoalkan oleh sesiapapun.

No comments:

 

blogger widget
Touchsmart PC