Sunday, January 8, 2012

Ulama' Dan Umara'


Gambar di atas hampir tidak ada kaitan dengan posting saya kali ini. Idea untuk menulis tajuk di atas datang bila melihat seorang menteri yang men'tadbir' urusan agama dengan penuh hormat mengucup tangan seorang bekas Perdana Menteri, sesuatu yang tidak pernah diajar di dalam Islam.

Mencium tangan hanya diharuskan bagi tujuan memuliakan ulama' dan ahli zuhud, atau di antara pelajar dengan guru, di antara suami dan isteri ataupun di antara anak dengan orang tua. Imam Malik contohnya mengharamkannya jika ianya dilakukan dengan tujuan riya', takabbur atau maksud duniawi seperti mengampu pemimpin dan sebagainya.

Hubungan di antara ulama' dan umara' di dalam Islam amat unik, dan sejarah Islam telah memaparkan bahawa umara' yang terbaik adalah sama ada dari golongan ulama', ataupun yang sentiasa mendampingi ulama'. Ada baiknya kita melihat contoh sikap dan pendirian khalifah terbilang, Harun AlRasyid dengan ulama' muktabar AlFudhail ibn 'Iyadh dalam cerita di bawah dan melihat bahawa umara' amat memerlukan ulama' dalam melakukan 'check and balance' dalam pentadbiran ummah.

Harun AlRasyid adalah seorang suka menghadiri majlis para ulama' di Iraq tanpa diketahui orang ramai. Baginda membahagikan malam beliau untuk tujuh perkara; satu malam untuk menemui menteri-menteri bagi mengetahui keadaan rakyat, satu malam untuk para pegawai bagi membincangkan urusan khazanah negara dan membincangkan kemaslahatan ummah, satu malam selanjutnya khusus untuk perjumpaan dengan para panglima tentera bagi membincangkan urusan sempadan, satu malam untuk berjumpa dengan para ulama' dan fuqaha' bagi mempelajari ilmu, satu malam untuk berjumpa para penuntut ilmu dan ahli ibadat bagi mendapatkan nasihat dan pandangan mereka, satu malam lagi untuk bersama dengan keluarga baginda, dan satu malam lagi untuk baginda bersendirian tanpa diketahui sesiapapun apa yang dilakukannya, bagi baginda mendekatkan diri dengan Penciptanya.

Pada suatu malam sedang baginda di dalam majlis Muhammad ibn AsSammak, baginda telah mendengar mereka yang hadir menyebut nama AlFudhail ibn 'Iyadh serta memuji kelebihan ilmu dan ibadah ulama' ini. Ini menyebabkan baginda teringin untuk berjumpa dengan AlFudhail. Baginda kemudian menuju ke Hijaz dengan ditemani Abdullah ibn AlMubarak bagi menemui AlFudhail. Bila mereka telah sampai ke tempat kediaman AlFudhail, Abdullah ibn AlMubarak telah berkata kepada Harun alRasyid "Wahai Amirul Mu'minin, jika AlFudhail mengenali tuanku, nescaya beliau tidak akan membenarkan tuanku berjumpa dengannya". Harun alRasyid berkata "Kamu mintalah izin darinya, dan jangan beritahunya siapa sebenarnya aku sampai dia izinkan aku masuk".

Ibn AlMubarak pun meminta izin untuk berjumpa AlFudhail dan berkata "Bolehkah lelaki yang bersamaku ini masuk sama?" Tanya AlFudhail "Siapakah yang bersamamu itu?" Jawab Ibn AlMubarak "Seorang lelaki dari kalangan Quraisy". Ujar AlFudhail "Tidak boleh, aku tidak ada apa-apa keperluan untuk berjumpa seorang lelaki dari Quraisy". Jawab AlFudhail "Orang ini mempunyai ilmu dan kefahaman yang tinggi". AlFudahil berkata lagi "Adakah kau tahu bahawa Iblis adalah paling banyak ilmu?" Jawab Ibn AlMubarak lagi "Orang ini adalah pemimpin Quraisy di zaman ini". AlFudhail menjawab "Jika begitu katamu, biarkanlah dia masuk".

Harun AlRasyid pun masuk berjumpa AlFudhail, bersalam dan duduk di hadapan AlFudhail. Mereka kemudian bercakap-cakap sebentar. Ibn AlMubarak bertanya "Wahai AlFudhail, adakah kamu tahu siapakah lelaki ini? Lelaki ini adalah Harun AlRasyid, Amirul Mu'minin". AlFudhail pun memandang Harun AlRasyid sejenak, kemudian berkata "Wajah yang elok inilah yang akan disoal di kemudian hari tentang umat Muhammad dan dipertanggungjawabkan oleh Allah nanti. Semoga engkau sentiasa mendapat keampunan".

Kemudian AlFudhail terus menasihati Harun AlRasyid sehingga menyebabkan baginda menangis.

Inilah hubungan yang saling menyempurnakan di antara umara' dan ulama' di masa kegemilangan Islam. Tidak hairanlah zaman Harun AlRasyid dikenali sebagai zaman keemasan Islam. Rosaknya ummah ini ialah bila perkara sebaliknya terjadi; para ulama' menghampiri para umara' bagi mendapatkan sedikit habuan keduniaan, dengan niat mengampu dan dengan menjual prinsip kebenaran yang sepatutnya sentiasa menjadi pegangan golongan ulama' dan memastikan golongan umara' sentiasa berpegang dengan prinsip ini. Bilakah hubungan seumpama ini akan berulang kembali?


1 comment:

Unknown said...

Indeed... Kita dah jaoh tersasar.. Pada yg sepatotnye kite hormat tapi ditindas! Kite perlu ubah pimpinan supaya selamat dunia akhirat. InsyaAllah.

 

blogger widget
Touchsmart PC