Saturday, January 9, 2010

Viva Turkey




Alhamdulillah, akhirnya konvoi Viva Palestina telah berjaya dalam misi mereka memasuki Gaza setelah melalui perjalanan lebih 5000 batu di pertengahan musim sejuk di Eropah sekarang dan menghadapi banyak halangan yang ironisnya datang daripada orang Islam sendiri. Mereka telah disambut dengan meriah oleh penduduk Gaza yang berbaris sepanjang jalan di Gaza bagi menyambut kedatangan mereka. Buat masa ini konvoi ini telahpun keluar daripada Gaza dan ketua mereka, MP George Galloway telahpun mendapat 'anugerah' sebagai persona non grata oleh Mesir dan diberikan 'the first flight to Britain' oleh Mesir.

Apa yang menarik di sini ialah penglibatan Turki dalam membantu menjayakan konvoi bantuan ini. Kerajaan Turki telah memberikan bantuan yang bukan sedikit dalam membantu konvoi ini termasuk menaja kapal pengangkut dan campurtangan terus kerajaan Turki dalam memastikan kejayaan misi, termasuk penglibatan kepimpinan AK Party dan beberapa orang ahli parlimen mereka dalam misi ini.


Sudah sampai masanya Turki kembali memainkan peranannya dalam mempertahankan Islam. Bangsa nomad yang telah dimuliakan Allah dengan Islam ini satu masa dahulu pernah menakluk sebahagian Eropah dan pernah mengepung kota Vienna, yang kedudukannya jauh dalam Eropah. Pengaruh kerajaaan Ottoman Turki juga meliputi hingga ke Nusantara. Kita mungkin pernah membaca bagaimana dalam kurun ke16, Sultan Aceh, Sultan Alauddin Riayat Shah alQahhar telah mengirim utusan ke Istanbul bagi meminta bantuan menghadapi Portugis. Sebagai bekalan dan juga persembahan kepada khalifah, mereka juga membawa sebuah kapal yang penuh dengan lada.


Malangnya, pada masa itu Sultan Sulaiman (Suleiman the Magnificient) sedang sakit dan kemudiannya meninggal dunia, dan baginda telah diganti oleh Sultan Salim II. Misi mereka untuk berjumpa khalifah telah tertangguh, dan bekalan lada yang dibawa semakin berkurangan. Akhirnya mereka telah berjaya menemui Salim II semasa mereka berada di pasar bagi menjual lada yang tinggal hanya secupak. Salim II terus mengeluarkan arahan bagi menghantar armadanya ke Aceh lengkap dengan beratus-ratus askar dan jurutera, serta meriam yang akhirnya dinamakan 'Meriam Lada Sicupak'. Ini menyebabkan Portugis gagal melakukan sebarang penaklukan seterusnya disebabkan kekuatan Aceh yang dibantu oleh khilafah di Istanbul pada masa itu. Hingga sekarang keturunan askar Turki ini masih berada di Aceh.


Cerita ini menekankan betapa kuatnya rasa tanggungjawab seorang khalifah ke atas keseluruhan daulah Islamiyyah, dan juga ikatan persaudaraan Islam pada masa itu. Di Nusantara sendiri, kita melihat ikatan persaudaraan dan semangat jihad yang tinggi semasa kejatuhan Melaka di tangan Portugis. Kita mungkin pernah mendengar bagaimana orang-orang Islam di Jawa telah datang bagi membantu Melaka dari serangan Portugis. Walau bagaimanapun, di pertengahan jalan mereka telah berjumpa dengan pahlawan Melayu yang telah berundur dari Melaka, yang seterusnya memberitahu mereka tentang kejatuhan kota Melaka. Mendengarkan berita ini, ada di antara mereka yang berpantun 'Kalau roboh kota Melaka, Papan di Jawa hamba dirikan, Kalau sungguh bagai dikata, Nyawa dan badan hamba serahkan'. Pantun ini asalnya menggambarkan betapa mereka rela berkorban nyawa untuk menegakkan bumi Islam, tetapi sekarang pantun ini mempunyai makna yang telah terlalu jauh berbeza.


Malangnya, semua itu telah hilang dari pemimpin umat Islam sekarang, dan majoritinya hanyalah menjadi agen kepada golongan kuffar. Mereka menjadikan negara mereka sebagai 'base' kepada kuasa besar untuk menyerang negara umat Islam yang lain, ataupun bersekongkol dengan kuffar bagi menyembelih saudara mereka sendiri. Tidak cukup dengan mengabaikan jiran seIslam yang kelaparan, mereka sebaliknya berusaha menggagalkan usaha pemberian bantuan, dan telah membina dinding besi bagi memastikan Gaza menjadi sebuah penjara paling besar di dunia, dan menjadi ghetto untuk orang Palestin. Bila Vladimir Ze'ev Jabotinsky, ektremis Zionis mengeluarkan idea pembinaan dinding besi di Palestin lebih 80 tahun dulu, beliau mungkin tidak terfikir yang dinding ini nanti akan dibina oleh umat Islam sendiri.

Shame on you, Egypt. Viva Turkey. Hidup Turki.

------------------------------------------------------------------------------------------------

World Bulletin / News Desk



Ismail Haniyeh welcomed the representatives of Viva Palestine Convoy, which reached Gaza after a 21-day long journey.

Members of Turkish organisations, IHH Humanitarian Relief Foundation President Bulent Yildirim and board members, and Mazlumder President Ahmet Faruk Unsal were among the visitors, the group said. Ismail Haniyeh gave the Palestinian scarf signed with 'courage award' to the guests. He also delivered a letter written to the Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan to the IHH President Bulent Yildirim. Haniyeh said he invited Erdogan to Gaza in the letter.


Speaking at the visit, Haniyeh thanked the convoy that rushed to the aid of the people of Gaza from thousands of km away and all the people of Turkey. Haniyeh said that "All the Palestinians respect you. You reached Gaza with great effort, after all hurdles." "We followed you from the beginning, lived and felt your difficulties with you, prayed to Allah for your safety. There is a great love and happiness in the hearts of the people of Gaza, because you came here. "I see your visit as an opportunity. We offer our love and respect for our brothers in Turkey. And as leaders, as well as the government and the people, we send our love to Turkey." Haniyeh also thanked the IHH for their help. Saying the help is the symbol of the "importance of Islamic brotherhood", he said.


IHH President Bulent Yıidirim announced that they will go to Palestine via ships after the convoy to make the embargo pointless. Reacting Egyptian polices' attack to the convoy, Yildirim thanked Jordan and Syria for their contribution. Meanwhile, keys of 145 vehicles that brought with the convoy were handed over to the authorities. IHH President Bulent Yildirim, Murat Mercan, AK Party deputies Husnu Tuna, Mehmet Nil Hidir, Seracettin Karayagiz, Cemal Yilmaz Demir, vice president of Saadet Party Temel Karamollaoglu, Palestine Social Affairs Minister Ahmed El-Kurdu and George Galloway attended the 'key ceremony.'


No comments:

 

blogger widget
Touchsmart PC