Saturday, July 25, 2009

GMI vs Pewaris (a.k.a AlHabsyi vs AlKataki)

Jika mengikut perancangan dan jika tiada sebarang pembatalan di saat akhir, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) akan mengadakan satu demonstrasi besar-besaran pada 1 Ogos depan bagi menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agong. Perhimpunan ini juga akan disertai oleh 83 NGO yang lain, termasuk Pemuda Parti Gerakan. Secara 'kebetulannya' PEWARIS bersama 10 NGO Melayu juga akan mengadakan perhimpunan di hari yang sama bagi menyokong akta ini.

Adalah sesuatu yang malang bahawa satu kelompok (NGO) Melayu yang tentunya berugama Islam masih menyokong satu akta bikinan penjajah ini yang terbukti amat zalim dan begitu berlawanan dengan lunas-lunas Islam. Berapa ramai isteri yang yang terpaksa berhempas pulas bersendirian membesarkan anak-anak dan mencari rezeki kerana kehilangan tempat pergantungan mereka. Berapa ramai anak-anak yang kehilangan tempat bermanja seperti Suhaib Mat Sah ini, yang telah melihat ayahnya diambil pihak berkuasa lebih 7 tahun lepas tanpa sebarang sebab dan semuanya Ikut Suka Aku.
Banyak lagi kisah-kisah akibat akta kejam ini, yang antara lainnya boleh dibaca di sini.

Tidak hairanlah bila TG Nik Aziz menyatakan baru-baru ini bahawa ISA lebih teruk daripada perkataan binatang. Begitu sensitif golongan ini bila seorang tokoh pembangkang mengeluarkan kata-kata kesat yang sememangnya wajar bagi satu akta yang menghalalkan penahanan secara arbitrary serta melakukan semua bentuk 'interrogation' ala Guantanamo. Dan sekarang kita melihat satu kumpulan Melayu Muslim yang cuba mempertahankan akta zalim ini, dan secara tidak langsung memberikan satu persepsi negatif kepada Islam.

Momentum bagi memansuhkan ISA makin bertambah kuat. Kita tidak ingin lagi melihat penahanan tanpa bicara, dan setiap penahanan mestilah berdasarkan bukti-bukti yang cukup berdasarkan undang-undang negara. Golongan yang masih ingin melihat ISA ditegakkan nampaknya hanyalah ahli-ahli politik yang telah bankrap yang sentiasa berusaha untuk masuk 'the good books' parti Melayu mereka, sementara ketua mereka (yang begitu popular dengan nama seekor binatang) masih lagi ternanti-nanti dirinya 'dicium' pemimpin parti Melayu itu untuk dia bertukar menjadi seorang 'prince' yang 'PERKASA' berjuang mengikut apa yang diinginkan oleh tuan barunya.

Untuk kawan saya Pengerusi GMI, Syed Ibrahim AlHabsyi, I'll be there on 1st August. Untuk Ibrahim PERKASA, stop croaking and see for yourself how much the ISA families have suffered.


No comments:

 

blogger widget
Touchsmart PC