Monday, December 15, 2008

BaarakAllaahu Lakuma, Izzah dan Razi

بَارَكَ اللهُ لَكَ وَبَارَكَ عَلَيْكَ وَجَمَعَ بَيْكَمُاَ فِيْ خَيْرٍ"



وَمِنۡ ءَايَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَڪُم مَّوَدَّةً۬ وَرَحۡمَةً
'Dan di antara tanda kekuasaanNya ialah Dia menjadikan untuk kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan untuk kamu memenangkan diri kamu kepadanya, dan Dia menjadikan antara kamu perasaan kasih sayang dan kasihan belas'.
(ArRuum 21)


Doa dan ayat di atas ditujukan kepada anak saudara yang baru melangsungkan walimah, Izzatul Afifah dan Md Razi minggu lepas. Teringat lagi masa Ayah La tinggal semasa bujang di rumah Izzah lebih 20 tahun lepas di mana Izzah masih seorang anak manja yang begitu senang dipangku ke mana saja. Now you have grown up to a sweet petite young lady who smile more than you speak.

Doa di atas dan ayat dari surah arRuum itu adalah merupakan intipati kepada satu perkahwinan; barakah, kebaikan, mawaddah dan rahmah. I think all those ingredients are there in your walimah. The big families on both sides of your parents wholly participated in making your walimah a success, from recitation of doa from one of your uncles to overall preparation to cooking for the kenduri, which was prepared very diligently and efficiently, but very quietly.



That's where the barakah is, where all your uncles and aunties will give their best and indirectly make their doa for you. I'm sure that the walimah was blessed with 'barakah' and 'khair' to the finish.

Ayat di atas menyarankan bahawa mawaddah dan rahmah itu adalah pemberian Allah dan bukannya sesuatu yang manusia sendiri boleh ada-adakan. Pemberian Allah itu hanya akan diberikan jika semua yang dibuat adalah berlandaskan prinsip-prinsip Islam dan di bawah keredhaan Allah serta di bawah payung malaikat. Mawaddah dan rahmah itulah yang akan mengikat hati suami isteri sampai bila-bila pun (ada mufassirin berpendapat 'rahmah' akan lebih berperanan bila pasangan itu meningkat usianya). Semuga Izzah dan Razi dapat merasakan mawaddah dan 'rahmah' antara satu sama lain sepanjang masa, dan semuga 'sakeenah' (ketenangan) akan diperolehi dari satu sama lain.

Mabruk also to my sister and brother-in-law for a job well done. We are waiting for the next task.

This posting is also directed to all my nieces and nephews and also my children, all of whom are grandchildren of a Tok Guru Pondok.

So, next...........

No comments:

 

blogger widget
Touchsmart PC