Monday, November 7, 2011

Al-Khansa' Kurun 21

(i)

Siapa yang tidak mengenali Al-Khansa', penyair agung di masa jahiliyyah? Beliau merupakan seorang penyair yang amat dikagumi oleh golongan Arab Jahiliyyah, dan syair-syairnya sentiasa ditunjukkan di pasar 'Ukkaaz, yang merupakan acara tahunan bagi golongan Arab Jahiliyyah. Bila dua orang saudara lelakinya dalam peperangan di zaman sebelum Islam, beliau telah menyelusuri jalan-jalan di kota Mekah dengan mengalunkan syair ratapannya.

Beliau telah pergi menemui Rasulullah saw beserta dengan kaumnya, Bani Sulaim pada tahun 630H dan telah Islam dengan kerelaan hatinya. Beliau mempunyai empat orang anak: Yazid, Mu'awiyah, 'Amr dan 'Amrah yang juga telah mengikuti jejak ibunya memeluk Islam. Semasa perang alQadisiyyah, keempat-empat orang anaknya telah turut serta dalam perang ini. Sebelum ke medan perang, beliau berpesan dengan penuh semangat kepada anak-anaknya:


"Wahai anak-anakku, kalian telah masuk Islam dengan taat dan berhijrah dengan penuh kerelaan. Demi Allah yang tiada ilah yang haqq selain Dia. Kalian semua tahu betapa besar pahala yang Allah siapkan bagi orang-orang yang beriman ketika berjihad melawan orang-orang kafir. Ketahuilah bahwa negeri akhirat yang kekal jauh lebih baik dari negeri dunia yang fana".

Keempat-empat anak Al-Khansa' telah berjuang dengan berani di alQadisiyyah dan semua mereka telah syahid. Bila mana Al-Khansa' mendapat berita kesyahidan anak-anaknya, beliau telah mengeluarkan kata-katanya yang masyhur:

الحمد لله الذى شرفنى بقتلهم وارجو من ربى ان يجمعنى بهم فى مستقر رحمته


(Segala puji bagi Allah yang memuliakanku dengan kematian mereka. Aku berharap kepada-Nya agar mengumpulkanku bersama mereka dalam naungan rahmat-Nya)


Selayaknya lah Al-Khansa' ini digelar 'Ibu Para Syuhada'.

(ii)




Cuba lihat wajah ibu tua ini, yang wajahnya masih mampu tersenyum tenang. Tahun lepas ibu tua ini telah kehilangan 4 orang anaknya, Ashraf, Sharaf, Mohammed dan Mahmoud yang telah syahid dibunuh Zionis. Kali ini beliau sekali terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada anak lelaki yang kelima, Ahmad Al-Syikh Khalil yang telah juga telah syahid di tangan Zionis dalam serangan terbaru di Gaza beberapa hari lepas.

Wajah yang tersenyum tenang ini adalah mewakili satu golongan pilihan yang telah disebut oleh Rasululllah (saw) dalam sabdanya: 'Akan ada di kalangan umatku yang akan terus berada di atas jalan kebenaran. Tiada sesiapa yang menentang mereka dapat dapat menyakiti mereka sehingga tiba hari kiamat'. Para sahabat bertanya 'Di mana mereka ya Rasulullah? Jawab Rasulullah 'Mereka berada di Baitul Maqdis dan di sekitar Baitul Maqdis'.

Dan pastinya ibu tua dan anak-anaknya yang syahid ini juga adalah termasuk dalam golongan yang dinyatakan oleh Rasulullah dalam haditsnya: 'Mereka dan isteri-isteri mereka, anak-anak dan hamba sahaya mereka berada dalam ribat (kubu) di jalan Allah' (AtTabarani).

Kehilangan 5 orang anak dan ibu tua ini masih mampu tersenyum tenang. Selayaknya ibu ini digelar Al-Khansa' kurun ini.




1 comment:

senjane said...

Wah, baru tahu sejarah di balik nama Khansa. Adik saya namanya juga Khansa, Om hehe. Btw, main-main ke blog saya ya om http://fauzanaryadawami.blogspot.com/

 

blogger widget
Touchsmart PC